WE ZIJN NIET ALLEEN
in het gevoel alleen te zijn

Ons onderzoek toont aan dat iemand om wie je geeft zich op dit moment eenzaam voelt.
 
Wist je dat 1 op de 5 mensen zich eenzaam voelt?*
 
Eenzaamheid is een groeiend probleem in de wereld en veel mensen zien de effecten ervan toenemen in de moderne samenleving. 56% van de mensen voelt zich niet op hun gemak om ondersteuning te vragen* en samen brengen deze problemen potentiële gezondheidsrisico's met zich mee die de levensduur van een persoon kunnen beïnvloeden**.
 
Zoals verbanden met dementie, hartaandoeningen en andere ernstige gezondheidsproblemen. We wilden een beter inzicht krijgen in eenzaamheid en sociaal isolement, zodat we konden helpen om een blijvende verandering in deze statistieken te creëren. We zijn vastbesloten om actie te ondernemen omdat we geloven dat iedereen de sociale connecties verdient die ze nodig hebben om te gedijen. Via onze sociale missie, NIVEA CONNECT, bestrijden we sociaal isolement en het stigma van eenzaamheid.

Samen zorgen we.
Samen veranderen we

Eenzaamheid komt in vele vormen, en dat geldt ook voor verbinding.

Wanneer we eenzaamheid ervaren, kunnen we ons niet op onze plaats voelen, alsof we uit een andere wereld komen. Maar met 1 op de 5 mensen die last hebben van eenzaamheid, zijn we niet de enigen die zich alleen voelen.*

NIVEA CONNECT gelooft dat saamhorigheid en betekenisvolle verbindingen de sleutel zijn om eenzaamheid te overwinnen. Het begint met één gebaar, één gesprek, één persoon. Help ons zorg en verbinding te brengen in elke hoek van onze gemeenschap.

We verzamelden mensen die een sociaal isolement hebben ervaren om ons te helpen het gezicht van eenzaamheid te ontwerpen - een buitenaards wezen dat dit gevoel belichaamt. We luisterden naar hun gedachten en emoties, en met de hulp van een illustrator schetsten we de look van wat de hoofdpersoon zou worden van de campagne van NIVEA CONNECT, 'We Are Not Alone'.

 

"Samenhorigheid zit in ons DNA. Door het bewustzijn over het probleem te vergroten en inzichten te delen, te onderwijzen en manieren te creëren om verbinding te maken, bestrijden we sociaal isolement."

 

Grita Loebsack
Voorzitter NIVEA

Informatie
ZET AAN TOT ACTIE


Samenhorigheid zit in ons DNA en dus gingen we op zoek naar iets aan dit vraagstuk. Om onze belofte waar te maken, moeten we het bewustzijn vergroten, gemeenschappen opleiden en kansen voor verbinding creëren. Tegen 2026 verbinden we ons ertoe om lokale NIVEA CONNECT-projecten op te zetten in 40 landen, een wereldwijd netwerk van experts te ondersteunen en de stem van ons merk te gebruiken om gemeenschappen over de hele wereld te betrekken en te verbinden, terwijl we het bewustzijn van sociaal isolement vergroten.

 

"Eenzaamheid is niet op te lossen als het verborgen blijft. Door het zichtbaar te maken, zetten we de deur open naar empathie en actie."

Tobias Collee
Vice-president NIVEA Merk

Sociaal isolement
IN CIJFERS

1 op de 5 voelt zich eenzaam 

 
A 86% full circle enclosing the text "86%"

Eenzaamheid piekt op rustige momenten zoals 's avonds

A 40% full circle enclosing the text "40%"

Jongeren (16-24 jaar) voelen zich eenzamer dan alle andere leeftijdsgroepen

A 54% full circle enclosing the text "54%"

56% heeft moeite om ondersteuning te vragen

63% voelt zich gelukkiger met betekenisvolle connecties*

We vechten
SAMEN

Met geaccrediteerde partners op verschillende gebieden, variërend van professionals in de geestelijke gezondheidszorg tot sociale activisten, zetten we ons in voor een holistische en impactvolle aanpak.
 
Ons doel is om tegen 2026 lokale NIVEA CONNECT-projecten op te zetten in 40 landen, zodat onze inspanningen de gemeenschappen in nood bereiken, ongeacht de geografische locatie. Door gebruik te maken van lokale inzichten en wereldwijde expertise, streven we ernaar om op wereldwijde schaal betekenisvolle verbindingen en blijvende verandering te creëren.
 
Het Thanda Community Centre in Zuid-Afrika dient als inspirerend voorbeeld. Het biedt een veilige ruimte waar leerlingen in de vroege kinderjaren dagelijks naar school kunnen gaan, jongeren contact kunnen maken en sociale vaardigheden kunnen opbouwen door middel van naschoolse programma's, en ouderen kunnen samenwerken met andere primaire verzorgers om vaardigheden te delen en positieve relaties te bevorderen. Deze initiatieven zijn van vitaal belang bij het bestrijden van sociaal isolement door te zorgen voor inclusieve interacties en zinvolle betrokkenheid voor alle leden van de Thanda-gemeenschap, ongeacht hun leeftijd.
 
In Tsjechië richt onze partner Nevypusť Duši zich op de preventie van geestelijke gezondheid bij kinderen en adolescenten. Hun programma, 'The Background for the Soul', geeft jongeren de tools om vroege tekenen van psychische problemen te herkennen, gezonde copingstrategieën te leren en zelfzorg te oefenen. Door het welzijn binnen schoolgemeenschappen te bevorderen, helpen ze het isolement te voorkomen dat kan leiden tot ernstigere geestelijke gezondheidsproblemen.

Kennismaken
ONZE PARTNERS

a young baby looking down
Thanda Community Centre

Zuid-Afrika


Een veilige plek waar kinderen en jongeren op het platteland van Hibberdene kunnen leren communiceren en met elkaar in contact kunnen komen.

Partnership with SOS Kinderdorf and NIVEA
SOS Kinderdorf​

Oostenrijk


Dit project heeft een toolbox gecreëerd voor leraren om hun leerlingen te helpen sociale vaardigheden op te bouwen in hun klaslokaal, gemeenschap en daarbuiten.

Woman speaking at UNICEF PIA which partners with NIVEA
UNICEF

Brazilië


PIA geeft voorlichting over de impact van racisme in gemeenschappen, door middel van seminars en educatief materiaal aan zorgverleners in verschillende openbare diensten.

Man and Woman Working on a laptop with the Unmute project offering digital counsel to Young people
Krisenchat

Duitsland


Het project 'Unmute' biedt digitale begeleiding aan jongeren om met stress, eenzaamheid en sociaal isolement om te gaan wanneer ze dat het meest nodig hebben.

Serve the City België

België

 

Focus op sociale isolatie

Beweging van vrijwilligers die op praktische wijze vriendelijkheid tonen aan mensen in nood. Zij vormen de schakel tussen de goede bedoelingen en talenten van mensen die vrijwilligerswerk zouden kunnen doen en een zinvolle kans om zich in te zetten.


Dit is nog maar het begin.

 

Tegen 2026 is het ons doel om NIVEA CONNECT-projecten op te zetten in 40 landen, ter ondersteuning van gemeenschappen over de hele wereld. We zijn verheugd om onze inspanningen uit te breiden, met veel nieuwe projecten die het komende jaar worden gelanceerd. 

A young and old man smiling and talking to each other

Middelen en
UPDATES

NIVEA-onderzoek naar eenzaamheid en sociaal isolement

Bekijk het NIVEA CONNECT-rapport, dat diepgaand onderzoek onthult naar eenzaamheid en sociaal isolement, de impact ervan en hoe NIVEA zich inzet om een verschil te maken.

Referenties en onderzoek

*Gebaseerd op de gegevens van een NIVEA-onderzoek naar eenzaamheid en sociaal isolement met meer dan 30.000 respondenten in 13 landen op 5 continenten, Q4 2024.

**Office of the U.S. Surgeon General. (2023). Our epidemic of loneliness and isolation: The Surgeon General’s advisory on the healing effects of social connection and community. Lead Science Editor: Julianne Holt-Lunstad.

Veelgestelde
VRAGEN

Waarom richt NIVEA zich op het bestrijden van eenzaamheid en sociaal isolement?

NIVEA is een merk dat diep geworteld is in waarden van samenhorigheid en inclusiviteit. En het is onze toewijding om bij te dragen aan een wereld waarin iedereen de sociale connecties heeft die ze nodig hebben om te gedijen. Sociaal isolement en eenzaamheid hebben invloed op de gezondheid en het welzijn van mensen van alle leeftijden, sociaaleconomische achtergronden en culturen - en met NIVEA CONNECT zetten we ons in om dit te bestrijden door betekenisvolle sociale connecties te bevorderen.
 

Wat doet NIVEA om eenzaamheid en sociaal isolement tegen te gaan?

NIVEA zal het bewustzijn vergroten om het stigma van sociaal isolement te helpen verminderen, onderwijs te geven en zinvolle sociale connecties mogelijk te maken via drie belangrijke hefbomen. We zullen onze merkstem en kanalen gebruiken om te communiceren en in contact te komen met gemeenschappen. We zullen tegen 2026 lokale NIVEA CONNECT-projecten opzetten, met partners, in 40 landen en we zullen een wereldwijde gemeenschap van wetenschappers, experts en organisaties die strijden tegen sociaal isolement ondersteunen en versterken.

Met welke projecten werkt NIVEA samen en hoe worden ze geselecteerd?

We werken samen met geselecteerde lokale sociale projecten over de hele wereld, die allemaal bijdragen aan onze strijd tegen eenzaamheid en sociaal isolement. Ze worden geselecteerd op basis van een reeks gedefinieerde selectiecriteria, die zijn ontwikkeld in samenwerking met experts, om ervoor te zorgen dat ze geschikt zijn voor NIVEA CONNECT. U kunt meer te weten komen over sommige van deze projecten in de rubriek "Maak kennis met onze partners".