Bereken de UV-index in jouw omgeving

Wat is de UV-index vandaag? Bekijk dagelijks de UV-index in jouw omgeving, zodat je jezelf goed kunt beschermen wanneer je naar buiten gaat.

ZOEK DE LOKALE UV-INDEX OP

De UV-index wordt dagelijks geüpdatet om zodat je altijd op de hoogte bent van de sterkte van UV-straling in jouw regio. De schaal van de UV-index is opgedeeld in 5 niveaus: van laag (1 tot 2) tot enorm hoog (hoger dan 11). Voor elk niveau zijn er verschillende adviezen hoe je je huid het beste kunt beschermen tegen die UV-factor van die dag. Hoe hoger het nummer, hoe sterker de stralen zijn. De indeling geldt voor elk huidtype en voor elke plaats op de wereld.  Bekijk hier dagelijks jouw regionale UV-index en neem de juiste voorzorgsmaatregelen als je naar buiten gaat.

WAT IS DE UV-INDEX IN:

Vul de naam van je stad in zodat we jouw locatie weten en de juiste UV-factor kunnen bepalen.

JOUW UV INDEX IS [uvIndex]

Dit is een lage UV-index voor [city]

Bij een lage UV-index van 0 tot 2 is er geen speciale zonnebescherming nodig. Desondanks is het aan te raden om overdag toch producten met SPF te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als stelregel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Gebruik bij een UV-index van 2 bijvoorbeeld een zonnebrand met SPF 10.

JOUW UV INDEX IS [uvIndex]

Dit is een gemiddelde UV-index voor [city]

Bij een gemiddelde UV-index van 3 tot 5 is beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, aan te raden. Draag ook een zonnebril en smeer je huid in met zonnebrand voor bescherming tegen de zon. Zorg ervoor dat je een SPF kiest die minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Gebruik bij een UV-index van 5 bijvoorbeeld een zonnebrand met SPF 10.

JOUW UV INDEX IS [uvIndex]

Dit is een hoge UV-index voor [city]

Bij een hoge UV-index van 6 tot 7 is het noodzakelijk om je bovenlichaam te bekleden voor bescherming tegen de zon. Vergeet je zonnebril niet en draag een hoofddeksel om je hoofdhuid en gezichtshuid te beschermen. Zorg er hiernaast voor dat je huid beschermd is door je in te smeren met zonnebrand. De SPF van de zonnebrand moet minstens twee keer zo hoog zijn als de UV-index. Gebruik bij een UV-index van 7 bijvoorbeeld een zonnebrand met SPF 15. Blijf niet te lang in de zon, maar zoek regelmatig de schaduw op.

JOUW UV INDEX IS [uvIndex]

Dit is een zeer hoge UV-index voor [city]

Bij een zeer hoge UV-index van 8 tot 10 kun je tijdens de heetste uren van de dag, tussen 11 en 15 uur, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, is het aan te raden om je huid te beschermen door je te bekleden met lange mouwen en zonbestendige kleding. Lange broeken zijn hierbij net zo belangrijk als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel dat je nek beschermt. Kies bij een UV-index van 8 tot 10 een zonnebrand met minstens een SPF van 20.

JOUW UV INDEX IS [uvIndex]

Dit is een extreem hoge UV-index voor [city]

Bij een extreem hoge UV-index van 11, 12 of zelfs hoger doe je er goed aan om tijdens de middaguren binnen te blijven. Ook wanneer je buiten bent, is het aan te raden om zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Lange broeken, lange mouwen en zonbestendige buitenkleding zijn noodzakelijk, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Is de UV-index bijvoorbeeld 12, dan is het zelfs in de schaduw essentieel om je in te smeren met een zonnebrandmiddel met minstens een SPF van 30.

Bekijk een andere locatie

UITLEG VAN DE UV-INDEX

WAT BETEKENT JOUW LOKALE UV-INDEX?

UV INDEX: 0 - 2

Is de UV-index 0 tot 2, dan is er weinig kans op verbranding. Toch is het verstandig om zonnebrandmiddelen te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als stelregel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Dit is een algemeen advies, dus merk je dat jouw huid betere bescherming nodig heeft? Verhoog dan de SPF.

 

UV INDEX: 3 - 5

Beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, is aan te raden bij een medium UV-index van 3 tot 5. Ook een zonnebril en (zonne)hoed kunnen je beschermen tegen UV-straling. Gebruik ook een zonnebrandmiddel met een factor die geschikt is voor jouw huidtype. Houd als stelregel aan dat de SPF minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor.

UV INDEX: 6 - 7

Bij een hoge UV-index van 6 of 7 is het noodzakelijk om je bovenlichaam tegen de zon te beschermen. Draag een zonnebril en bescherm je gevoelige hoofdhuid met een hoed. Een lippenbalsem met SPF is aan te raden. Daarnaast moet je je huid beschermen met een zonnebrand die bij jouw huidtype past. Kies een zonnebrand met een SPF-factor die minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor. Blijf niet te lang in de zon – zoek ook regelmatig de schaduw op. Zeker tijdens het middaguur.

UV INDEX: 8 - 10

Is de UV-index tussen de 8 en 10? Dan kun je tijdens de heetste uren van de dag, zo tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, doe je er verstandig aan om je huid te bedekken met kleding. Draag lange mouwen en broekspijpen en doe een zonnebril met UV-bescherming op. Een hoed kan de gevoelige huid rondom je hoofd en nek beschermen. Wat betreft zonnebrand kun je het beste gaan voor een variant met een hoge SPF-factor.

 

UV INDEX: 11 of hoger

Is de UV-index vandaag enorm hoog, zoals 11, 12 of zelfs hoger? Blijf dan zeker tijdens de middaguren binnen. Ben je wel buiten, dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk in de schaduw te zitten. Lange broekspijpen en mouwen zijn bijna een verplichting, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Zelfs wanneer je in de schaduw bent, is het essentieel om je in te smeren met een zonnebrandmiddel met een hoge factor.

ONTDEK MEER OVER UV-STRALING

WAT IS UV-LICHT?

De effecten van UV-licht zijn onzichtbaar en merk je niet op. Kleine hoeveelheden UV-straling zijn goed voor onze gezondheid, doordat ze de aanmaak van vitamine D stimuleren. Maar te veel blootstelling aan de zon kan enorm schadelijk zijn. 
Ultraviolet licht, UV-A en UV-B worden vaak genoemd op de verpakkingen van zonnebrand en zijn erg schadelijk voor onze huid. Ontdek hieronder waarom.

UV-B-stralen bevorderen niet alleen de aanmaak van melatonine in onze huid, waardoor we een bruin kleurtje krijgen. Ze zorgen er ook voor dat je verbrandt. UV-A-stralen spelen juist een hele kleine rol in verbranding, maar kunnen wel zonneallergie en vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. Bij NIVEA SUN gebruiken we diverse UV-filters die bescherming bieden tegen alle soorten UV-straling. De NIVEA SUN-producten bevatten beide filters voor optimale bescherming. Zo gebruiken we minerale UV-filters als titaniumdioxide.

Minerale UV-filters reflecteren de UV-straling alsof het kleine spiegeltjes op de huid zijn. Er zijn ook organische UV-filters die de UV-straling juist absorberen. Hierbij worden de UV-stralen omgezet in warmte, waardoor het niet meer schadelijk is. Om de beste bescherming te bieden tegen zowel UV-A als UV-B combineren we diverse UV-filters in onze NIVEA SUN-producten.

 

LEER MEER OVER DE SCHADELIJKHEID VAN UV-STRALING

WAAROM JE UV-BESCHERMING NODIG HEBT

VERBRANDEN DOOR DE ZON

Zonnestralen zijn over het algemeen goed voor je lichaam. Ze bevorderen de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, waardoor we ons goed voelen. Maar UV-straling kan ook negatieve effecten hebben op onze huis. Zo dringen UV-B-stralen door in onze opperhuid, waar ze verantwoordelijk zijn voor pijnlijke verbranding.

ONTDEK MEER BESCHERMINGTIPS VAN NIVEA SUN

VEILIG IN DE ZON

Meer weten over de UV-index van jouw omgeving is een goede eerste stap wanneer je meer wilt leren over zonbescherming. Houd er wel rekening mee dat het advies van de UV-index een algemeen advies is.

De intensiteit van UV-straling kan verschillen gedurende dag, maar is ook afhankelijk van de periode van het jaar en locatie. Sneeuw, water en zand kunnen de blootstelling aan straling verhogen. Let er ook op dat de daadwerkelijke UV-factor hoger kan zijn dan de voorspelling. Goede zonbescherming is dus altijd noodzakelijk. Of je zonnebrand goed werkt, is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder je huidtype, of je de zonnebrand goed smeert, of de juiste SPF gebruikt en meer.

Heb je specifieke vragen over de beste zonbescherming voor jouw huid, neem dan contact op met je dermatoloog.
Ontdek ook onze andere artikelen om meer te leren over zonbescherming.